Уеб сайт на Катедра Софтуерни технологии във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Технологично предприемачество и иновации в ИТ

Анотации на учебните дисциплини

Задължителни дисциплини

Технологично предприемачество

Преподавател: проф. Марк Харис, доц. д-р Петко Русков, ас. д-р Сия Цолова, ас. Георги Къдрев
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 7,5

Целта на учебната дисциплина "Технологично Предприемачество“ е да помогне на студентите да развият компетенциите в областта на иновациите и технологичното предприемачество, да придобият умения за стартиране на собствен бизнес и предприемаческо мислене и поведение. Дисциплината е адаптирана по програма на университета Berkeley в сътрудничество с фирмата Интел. В нея се изучават основните моменти при създаване, организиране и управление на собствена фирма. Студентите формират компетенциите си и възможностите за стартиране и ресурсното осигуряване на технологична компания, както и се запознават с основите на мениджмънта на ИТ фирма.

В процеса на обучението студентите ще придобият и развият и практическия си опит от създаването и работа на една стартираща компания, ще започнат да произвеждат и реализират конкретен продукт или услуга на основата на избрания от тях предмет на дейност. Те ще разработят и защитят конкретен бизнес модел. Преподавателите и консултантите им съдействат за участие в национални и международни състезания в областта на иновациите и технологичното предприемачество.

Иновации и иновационен мениджмънт

Преподавател: доц. д-р Стоян Танев, доц. д-р Лидия Гълъбова, ас. Димчо Димов
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 7.5

Учебната дисциплина "Иновационен мениджмънт“ има три части. Първата част се съсредоточава върху въвеждането на някои от основните концепции, рамки и теории на технологичните промени и еволюция на индустрията, включително: технологични и промишлени жизнени цикли; технологичните несъответствия, парадигми и процеси; появата на доминиращи дизайни; зависимости и мрежови ефекти; пробивни теория на иновациите.

Във втората част се прилагат знанията, придобити в първата част при прилагането на съществуващите теории и рамки на анализа на промените в промишлеността според технологичните, разпознаване на образци, включително 1) идентифициране на ранните сигнали на технологичните промени, 2) анализ на потенциала на конкурентни възможности, които се основават на или биха могли да повлияят на възникването и внедряването на нови технологии, 3) за анализ на стратегическите решения в областта на фирми, засегнати от текущ технологичните промени и\или промишлената еволюция, и 4) анализ на непазарни сили технологично развитие и промяна, като държавно регулиране, стандартизация.

Третата част се съсредоточава върху въвеждането на научни методи и средства за анализ на технологиите. Този заключителен раздел ще даде възможност на студентите да изпълняват анализи на технологиите и промените им във времето.

Стратегическо управление

Преподавател: ас. д-р Сия Цолова
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Основна цел на курса "Стратегическо управление" е да запознае студентите с основните подходи за стратегическо управление на бизнеса, разликите между стратегическо и оперативно управление, да запознае студентите с основните етапи и елементи в стратегическото управление и разликите между стратегическо управление на развита компания и стратегическо управление на стартираща компания. Студентите ще придобият знания, умения и компетенции за изграждане на визия, мисия, стратегически цели и стратегия на компания, управление на процеса на стратегическо управление във всички негови етапи – ценности, проучване, анализ, формулиране на стратегия, подготовка за изпълнение, изпълнение, контрол и оценка на изпълнението на стратегиите. Студентите ще работят в екипи върху бизнес идеи, като в процеса на обучение ще приложат с множество иновативни методологии и практически инструменти от стратегическото управление и ще се запознаят и със софтуер на система от балансирани показатели BSC, като инструмент за ефективно стратегическо управление при развитите компании. Курсът допринася за подобряване на моделирането на стратегии при стартирането на бизнес, в стратегическата част в развитието на бизнес плана, както и при стратегията за продължаването развитието на фирмата.

Технологично предприемачество в информационните технологии

Преподавател: проф. Марк Харис, доц. д-р. Петко Русков, ас. д-р Сия Цолова, ас. Георги Къдрев
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 7,5

Целта на учебната дисциплина "Технологично Предприемачество в ИТ" е да доразвие компетенциите на студентите в областта на технологичното предприемачество, които са придобити от дисциплината "Технологично Предприемачество", да затвърдят уменията си за стартиране на собствен бизнес и предприемаческо поведение. Дисциплината е адаптирана по програма на университета Berkeley в сътрудничество с фирмата Интел. В нея се усъвършенстват основните моменти при създаване, организиране и управление на собствена фирма. Студентите затвърждават компетенциите си и възможностите за стартиране и ресурсното осигуряване на технологична компания, както и с основите на мениджмънта на ИТ фирма.

В процеса на обучението студентите ще доразвият и практическия си опит от създаването и работа на една ИТ компания, ще произведат и реализират конкретен продукт или услуга на основата на избрания от тях предмет на дейност. Те ще разработят и защитят конкретен бизнес модел и бизнес план. Преподавателите и консултантите ще ги поощряват да участват в национални и международни състезания в областта на иновациите и технологичното предприемачество.

Финансов мениджмънт и рисков капитал

Преподавател: проф. Джери Енгл, д-р Радостина Русева
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 7.5

Целта на учебната дисциплина "Финансов мениджмънт и рисков капитал " е да представи предизвикателствата, инструментите и практиките за финансиране на нови бизнеси. За постигане на целта се въвеждат и обсъждат понятията като стойност, цена, инвестиция, рисков капитал в тесен и широк смисъл, както и съпътстващите ги институционални продукти. За развиване на компетенциите в тази област се разглеждат популярни казуси за финансиране на млади компании от областта на ИТ, като се обръща особено внимание на практичните умения за установяване на нуждите от инвестиции. За тази цел се описват и упражняват най-популярните методи за установяване на стойността на компанията. Разглеждат се различните източници на финансиране, като тези се съпоставят спрямо параметрите на стартиращата компания. Курсът допринася за подобряване на финансовата част в бизнес плана.

Избираеми дисциплини

Организационно поведение

Преподавател: доц. д-р Георги Калушев, Красимир Димитров
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Целта на учебната дисциплина „Организационно поведение и лидерство” е да запознае студентите с основните проблеми на взаимоотношенията между хората в организациите и методите на тяхното анализиране и преодоляване. Тези проблеми се проявяват, както на индивидуално и групово, така и на организационно равнище. Задълбоченото им разбиране изисква съчетание от знания и методи на психологията, социологията и организационната теория.

В резултат на обучението студентите трябва да придобият добри работни познания, свързани с основни аспекти на организационната динамика, в т.ч. мотивация, групова/екипна динамика, лидерство, организационна култура.

От методическа гледна точка важен акцент на дисциплината е изграждане и на умения за екипна работа.

Живот като предприемач - 1

Преподавател: доц. д-р. Петко Русков , ас. д-р Сия Цолова, ас. Георги Къдрев, докт. Тодор Саракчиев, Милена Стойчева, д-р Боян Янков, Ивайло Христов
Хорариум: 15 ч. л. + 45 ч. упр.
Кредити: 5

Целта на учебната дисциплина „Живот като предприемач – 1“ е да демонстрира на студентите от магистърската степен на образование жизнения цикъл  и практиката на предприемачеството, да дискутират особеностите и практиките за стартиране на собствен бизнес и предприемаческо поведение. В лекциите ще се канят като гост-лектори изявени предприемачи, които ще споделят и дискутират опита и предизвикателствата пред тях.

В рамките на учебния процес и в определеното за това учебно време, както и самостоятелно и в екипи, студентите ще анализират и дискутират изявени компании, тяхното управление и подходи и практики за постигане на реален финансов резултат.

В процеса на обучение студентите ще обменят успешен практически опит, свързан с управлението и работата на успешен бизнес, както и научените уроци от неуспешните практики на предприемачите.

Управление на бизнес процеси

Преподавател: доц. д-р Петко Русков
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Целта на дисциплината „Управление на бизнес процеси“ е да се разширят знанията и уменията на студентите за организацията и принципите на изграждане и използване на иновативни бизнес процеси и бизнес модели и се запознаят и усвоят основните стандарти, концепции, продукти и услуги, предлагани от водещите фирми.

Дисциплината е предназначена да въведе студентите в екосистемата и жизнения цикъл на бизнес процесите - защо, с какво и как управлението и моделирането на бизнес процесите обслужват организациите, като в курса се въвеждат основите и теоретичните постановки на моделиране и управление на бизнес процесите. Използва се сериозна бизнес игра.

След усвояване на темите студентите ще придобият компетенции за управление на бизнес процеси и техните иновации. За усвояване на материала се използват съвременни технически средства за активно обучение - обучаващи компютърни курсове и лабораторни упражнения на действащи системи. Към основните теми се изучават иновативните постижения в областта на информационните системи, което ще позволи на студентите да следят новите и актуални проблеми и след завършване на курса и да подобряват процесите в организациите.

Основи на електронното управление

Преподавател: доц. д-р Камен Спасов, Христо Трайков, ас. д-р Боян Жеков
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Принципите на добро държавно и корпоративно управление намират все по-често и повече място сред публично дискутираните теми. Актуален е и въпросът за нарастващите възможности за приложение на съвременните информационни и комуникационни технологии в икономическата, политическата, социалната сфера на национално и международно ниво. Независимо от разнообразието на обсъжданите теми, в основата на голяма част от тях стои въпросът за управлението и решаването на управленски задачи, които засягат интересите на много и различни заинтересовани страни. 

Целта на курса е да запознае студентите с важните въпроси на управлението, т.к. именно те указват влияние върху социалното, индивидуалното и професионално развитие на всички нас; да разкрие и потвърди факта, че държавното управление не е единствено задача и отговорност на управляващите; да демонстрира ролята и мястото на всеки субект в държавно-обществените отношения и възможностите за контрол и взаимни изисквания и очаквания; да посочи възможностите за активно участие на всеки при регулирането на действията на държавата от собствената му социална позиция и роля; да покаже, че качеството на управлението и на неговите основни функции може да бъде значително подобрено с използване на съвременните технологични и научни постижения.

Методи за подпомагане на креативното мислене при иновационния процес

Преподавател: проф. Матео Бонифацио, доц. д-р Станислав Димков
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Целта на дисциплината е да запознае студентите със спецификата на  началната най-неструктурирана фаза от иновационния процес – пред-проектната фаза. Представят се съвременни методи за подпомагане на индивидуалното, екипно и организационно творческо мислене. Получената информация ще подпомогне студентите да ускорят процеса за творческо намиране на решения на неструктурирани проблеми и задачи.

Лекциите са базирани на значими източници от доказани световни експерти. Обхващат се всички широко приложими в световната практика методи. Проблематиката е подбрана съобразно нуждите на лица, извършващи иновации в сферата на информатиката.

Семинарните упражнения имат строго практическа насоченост. В тях детайлно се разглеждат най-често прилаганите практически методи за поддържане на творческия процес в началната фаза на иновационния процес. Всеки от методите се онагледява с конкретни примери или казуси. Предвижда се дискутиране на приложимостта всеки от методите при извършване на иновации в съвременната софтуерна практика.

Предвижда се в края на курса всеки от студентите да разработи практическа курсова работа, в която да формира концепция за приложение на свободно избран от него практически метод за поддържане на творческия процес в началната фаза на иновационния процес. Предвижда се постигнатото в курсовата работа да бъде значима част от оценката на студента по дисциплината.

Предприемачество "Учебна компания - ДАБ"

Преподавател: доц. д-р Петко Русков, ас. д-р Сия Цолова, ас. Георги Къдрев, докт. Тодор Саракчиев, докт. Елица Ефремова, Милена Стойчева
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Целта на учебната дисциплина Предприемачество „Учебна компания” е практически да запознае студентите от магистърската степен на образование с иновациите и основите на предприемачеството, да придобият умения за стартиране на собствен бизнес и предприемаческо поведение. В лекциите ще се представят основните моменти при създаване, организиране и управление на действаща учебна фирма и свързаната с това нормативна уредба в страната. Студентите се запознават с възможностите за стартиране на собствено предприятие и ресурсното му осигуряване, както и с основите на мениджмънта му.

В рамките на учебния процес и в определеното за това учебно време, както и самостоятелно и в екипи студентите формират собствена компания, управляват я ефективно и се стремят да постигнат реален финансов резултат. Учебната фирма следва модела на дружество с ограничена отговорност със собствен капитал от личните вноски на участниците в учебния процес. Броят на участниците в групата, която формира учебна компания е от 3 до 6 студенти, разпределени в отдели под ръководството на изпълнителен директор.

В процеса на обучение студентите добиват практически опит, свързан с управлението и работата на малък бизнес, произвеждат и реализират на пазара конкретен продукт или услуга на основата на избрания от тях предмет на дейност, разработват бизнес-план.

Управление на взаимоотношенията с клиентите

Преподавател: доц. д-р Камен Спасов
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Управлението на взаимоотношенията с клиентите е съвкупност от знания, практики и технологии, които позволяват на организацията или фирмата да постигнат целите си при определянето, придобиването, обслужването и задържането на клиентите си. Представеното в курса учи студентите как да събират и използват информацията за клиентите си от различни източници, както в организацията, така и извън нея. Разглеждат се различни гледни точки – демографска, историческа, културна, както и различни поведения на клиентите, които помагат на фирмата да подобри взаимоотношенията си с клиентите. Изучават се и клиентските центрове за обаждане и контактни центрове. 

Целта на дисциплината е да се придобият основни компетенции за управлението на взаимоотношенията с клиентите и да се усвоят стандарти, концепции и добри практики. Управлението на взаимоотношенията с клиенти е от голямо значение при цялостния процес на технологичното предприемачество.

Живот като предприемач - 2

Преподавател: доц. д-р. Петко Русков , ас. д-р Сия Цолова, ас. Георги Къдрев, докт. Тодор Саракчиев, Милена Стойчева, д-р Боян Янков, Ивайло Христов
Хорариум: 15 ч. л. + 45 ч. упр.
Кредити: 5

Целта на учебната дисциплина „Живот като предприемач – 2“ е да усъвършенства компетенциите на студентите от магистърската степен на образование с жизнения цикъл  и практиката на предприемачеството, да задълбочат и дискутират специфичните особености и практиките за стартиране на собствен бизнес и предприемаческо поведение. В лекциите ще продължат да се канят изявени предприемачи, които ще споделят и дискутират опита и предизвикателствата пред тях.

В рамките на учебния процес и в определеното за това учебно време, както и самостоятелно и в екипи студентите ще задълбочат анализите и дискусиите с изявени предприемачи и ментори по темите за управлението, подходите и практики за постигане на реален финансов резултат.

В процеса на обучение студентите ще споделят и разширят практически опит, свързан с управлението и работата на успешен бизнес.

Правни аспекти в технологичното предприемачество

Преподавател: проф. д-р Георги Димитров, Невена Матеева, Тодор Саракчиев
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Използването на информационни технологии в съвременния живот променя и внася нови модели на осъществяване на бизнес и търговия. Електронният начин на комуникация предлага опростени и много по-директни начини на търсене и предлагане, на договаряне и плащане посредством Интернет. Независимо от това, правните проблеми, съществуващи в търговските отношения извън Интернет средата, запазват своята актуалност и валидност и при осъществяването на електронна търговия посредством Интернет. Поради това е необходимо както фирмите, така и гражданите да бъдат запознати със спецификата на договарянето по Интернет. 

Настоящият курс има за цел да запознае студентите с основни правни понятия и проблеми, свързани с електронната търговия. Той е съобразен с подготовката на студентите: Всяка от лекциите започва с кратко въведение и представяне на основно правно понятие (напр. подсъдност; сключване на договори; права на интелектуална собственост – авторско право, търговски марки; защита на личните данни и т.н.), след което се фокусира върху конкретни, специфични за Интернет средата проблеми: напр. как се определя подсъдността в Интернет; в кой момент един договор се смята за сключен; как се осъществява защитата на интелектуалната собственост в Интернет; кой може да има достъп и да разпространява събраните лични данни в Интернет и т.н.).

Специално внимание се обръща на трудностите и предизвикателствата при регулирането на търговските отношения в Интернет средата, породени главно от липсата на познатите физически параметри като място на сключване на договора, местоизпълнение, идентифициране на договарящите се страни и т.н., съчетана с достъпа до глобалния пазар посредством „мрежата”, където не съществуват държавни граници, а оттам и ясно определена юрисдикция. В тази връзка, по време на всяка лекция се дават примери, свързани с регулирането на електронната търговия в България и в страните от Европейския съюз. 

След всяка от лекциите на студентите се препоръчва допълнителна литература за четене и отделни казуси, свързани с конкретната тема, които служат за подготовка на упражненията. 

Упражненията имат за цел да представят на студентите как практически протича осъществяването на електронна търговия чрез обсъждане на конкретни казуси. Всеки от студентите подготвя презентация по избрана от него тема.

Технологичен трансфер и комерсиализиране на технологии

Преподавател: доц. д-р Петко Русков, ас. д-р Сия Цолова
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 7,5

Целта на дисциплината е иновативно превръщане на научното и технологично знанието в търговски продукти и услуги . Студенти, организирани в екипи, ще оценяват реалните технологии и търговския им потенциал по отношение на лицензиране и развитие на предприятие. Разглеждат на понятия, свързани с технологията и комерсиализация. Ще се въведат практики за подобряване и ускоряване на процеса на комерсиализация - от решенията, взети от учени в научни лаборатории, чрез развитие, патентоването и лицензирането на нови технологии до формирането на стартъпи. Дисциплината се провежда с привличане на експерти, практикуващи технологична комерсиализация. При проучванията ще бъдат използвани реални практики за комерсиализация в науки като информационните технологии, биотехнологии, алтернативни източници на енергия, както и нанотехнологиите. Ще се дискутират реални проблеми за комерсиализиране на технологии на водещи фирми.

Основните цели са:

1. Да се разберат основните понятия и възможности в областта на технологиите комерсиализация.
2. Да се разбере как да се направи оценка на технологиите за техния потенциал за комерсиализация.
3. Да се разберат етапите, които технологията изминава от лабораторията към пазара.
4. Да се проучи ролята на защита на интелектуалната собственост и лицензиране.

Дисциплината е предназначен за студенти, които се интересуват от трансфера на изследователската работа в бизнес и които се интересуват от кариера в управлението на интелектуалната собственост или в стартиращи предприятия.

Маркетинг мениджмънт

Преподавател: ас. д-р Сия Цолова
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Основна цел на курса "Маркетингов мениджмънт" е да запознае студентите с основните процеси, стратегии и подходи за въвеждане на високотехнологични продукти и услуги на силно конкурентен пазар. Курсът представя основните елементи на маркетинговия микс от гледна точка на общата бизнес стратегия. Целите на курса са студентите да получат познания да идентифицират, оценяват и разработват маркетингови стратегии за въвеждане на високотехнологични продукти и услуги, да оценяват възможностите на средата, да създават устойчиви конкурентни предимства.

В рамките на курса, студентите ще се запознаят също така и с методите за въвеждане на нови продукти в областта на ИТ, процесите по иновации, работа с клиенти, оценка на пазара и на пазарните възможности, ценообразуване, разработване на дистрибуторска мрежа и логистика, прилагане на различни маркетингови организационни стратегии в сферата на ИТ.

Тази дисциплина изяснява ключови маркетингови концепции, методи и стратегически въпроси, които имат пряко отношение към новосъздадени рискови предприятия или такива в начален стадий от създаването си. Материалът покрива два основни въпроса:

  • Маркетингов въпрос: Какво, как и за кого ще подавам?
  • Предприемачески въпрос: Как по най-добър начин ще управлявам ограничените маркетингови ресурси?

По-специално, програмата е ориентирана към овладяване на знания и умения – в ширина и дълбочина – по въпросите на: стратегическите ограничения и ключови въпроси, които провокират предприемаческия бизнес; идентифициране и оценяване на маркетинговите благоприятни възможности, постигането на конкурентно предимство при ограничени маркетингови ресурси; изучаване и работа с инструменти на маркетинга за въвеждане и задържането на една бизнес идея на пазара.

Практически дисциплината покрива теоретичните постановки, необходими за разработване на маркетингов план. От гледна точка на това, че не съществува универсално маркетингово решение, приложимо за всеки даден предприемачески казус, дисциплината включва матерала, необходим да подпомогне студентите да развиват гъвкав начин на мислене за проблемите на маркетинга (маркетинговия микс) и удовлетворяването на потребностите на клиентите.

Икономическият начин на мислене

Преподавател: д-р Ани-Мари Виламовска , доц. д-р Петко Русков
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр.
Кредити: 5

Целта на учебната дисциплина „Икономическият начин на мислене” е да въведе и обясни основните принципи на микро- и макроикономическия анализ и планиране, като демонстрира на студенти метод на разсъждение, обосновано на икономическия начин на мислене. Да ги въведе в техниките и методите как да се прилагат тези принципи като инструменти. Курсът излага пред студентите метод на разсъждение на икономическо мислене чрез примери, а също им показва типични грешки в популярната икономическа практика. В процеса на обучение студентите ще придобият практически опит, свързан с икономическите методи и процеси.

Разработване на преддипломен курсов проект

Преподавател: доц. д-р Петко Русков, ас. д-р Сия Цолова
Хорариум: 30 ч. л. + 30 ч. упр. + 30 ч. сем.
Кредити: 15

Дисциплината има за цел да въведе и подпомага студентите за избор, подготовка, разработване и защита на дипломен проект в областта на софтуерното инженерство и технологичното предприемачество. Студентите, които са настоящи и бъдещи софтуерни инженери ще навлязат в новата динамична среда, в теорията и практиката на целия жизнен цикъл на научните изследвания и експерименти с иновативни технологии. Дисциплината следва процесния подход и основните му етапи – откриване, изследване и прилагане. Темите от дисциплината ще представят и осигурят възможности, методи и техники за търсене и намиране на информация необходима за успешна иновация и комерсиализация на научна идея, за анализиране на критични нужди, откриване и оценка на печеливши образци и разработване на успешни стратегии за нови продукти и услуги. Основно внимание ще се отдели на трансфера на нови технологии и комерсиализиране на научните изследвания.

Чрез практически упражнения и екипна работа студентите ще разширят знанията си и ще придобият умения и навици за разработване на научен проект. След успешно завършване на дисциплината те ще притежават компетенциите за успешно разработване и защита на дипломна работа в областта на информационните технологии и иновации в областта на ИКТ.

Учебни практики и курсови работи

Преддипломен курсов проект

Кредити: 15

Преддипломен стаж

Кредити: 15

Дипломиране

Защита на дипломна работа

Кредити: 15

Copyrights © 2013 & All Rights Reserved.
Начало